Succesvol streamen op locatie

Home-1
Een online event vanuit jouw eigen locatie

Natuurlijk is een professionele studio zoals die van Say Yeah, de ideale plek om een live uitzending te maken. Alles staat klaar dus kunnen we meteen beginnen. Maar in sommige gevallen is het mooier of handiger om een uitzending op locatie te maken. Dit heeft doorgaans wat meer voeten in de aarde maar geeft wel een uniek uitstraling aan jouw livestream. De direct betrokkenen voelen meer binding met hun eigen vertrouwde plek en het programma krijgt wat meer eigenheid. Ook voor de kijkers kan het wat extra’s bieden dat ze virtueel aanwezig zijn op de door jou gekozen locatie. Maar hoe zorgen we ervoor dat ook de live uitzendingen op locatie van topkwaliteit zijn?

IMG_1621-2
Een geschikte plek
Een mooie uitzending begint natuurlijk met een mooie plek.
Voor de kijker maakt de buitenkant van het pand niet zoveel uit tenzij je hier ook wat videobeelden van laat zien. Als programmamaker wil je je vooral focussen op een mooi plaatje voor je kijkers. Belangrijk daarbij is dat er zo min mogelijk buitenlicht aanwezig is. Hierdoor kan de lichttechnicus zelf bepalen hoe alles goed gebalanceerd uitgelicht wordt zonder zon of ander schijnsel. Mocht je eigen bedrijfspand toch minder geschikt blijken dan kan je natuurlijk ook onze studio huren.
Akoestiek
Ook akoestisch wil je dat jouw locatie in orde is. Het liefst zo min mogelijk galm of andere ongewenste bijgeluiden. Je kunt eventueel met speciale schermen de akoestiek beïnvloeden.
Corona-proof
Hou er ook rekening mee dat je Corona-proof kunt opbouwen en werken in de ruimte die je op het oog hebt. Dit betekent voldoende ruimte voor de deelnemers en technische crew en eventueel een aantal personen publiek. Gebruik zonodig plexiglazen platen om de werkplekken af te schermen.
Toch wat anders?
Mocht het toch allemaal wat lastiger te regelen zijn, bedenk dan dat een uitzending vanuit een ingerichte studio veel eenvoudiger en dus ook goedkoper is. Je profiteert dan van perfecte licht-, audio- en beeldtechniek, in een volledig gecontroleerde omgeving
Oogstrelend decor
Decor
Laat met je decor zien dat dit om een serieuze stream gaat. De kwaliteit van de uitzending onderstreept jouw verhaal en jouw merk. je wil natuurlijk niet amateuristisch overkomen tegenover al je klanten of medewerkers. Bij Say Yeah schakelen we regelmatig iemand in die het decor voorziet van bedrukte objecten, in de huisstijl van het programma. Hiermee zet je meteen een herkenbare stijl neer.Je kunt dan precies de sfeer en stijl neerzetten die past bij jouw branding of thema.Met beeldschermen in je decor, kun je mooie visuals gebruiken en deze eventueel per onderwerp wisselen.Gekleurd (LED) licht zorgt daarbij voor extra sfeer en diepte in het beeld.
Sfeer
Bedenk vooraf ook goed welke sfeer je wilt neerzetten. Groots en meeslepend of knus en intiem? Mag het high tech, huiselijk, clean, knus of gemoedelijk en menselijk overkomen? Het is daarbij wel mooi als er herkenbare elementen van het pand gebruikt kunnen worden voor de studio-setting.Meestal is wat extra aankleding ook aan te bevelen. Vooral voor het totaalbeeld kunnen planten of decorstukken erg veel doen voor de uitstraling. Bij de close-up beelden is de achtergrond vaak onscherp en speelt dit dus minder een rol.
Goede voorbereiding
Begin op tijd
Ga altijd voor een foutloze productie! Anders dan bij een offline event, valt elk detail de kijker op. Begin op tijd met een goede voorbereiding. Dit betekent een degelijke locatiescout samen met een ervaren programmamaker om te kijken of alles technisch mogelijk en haalbaar is.
Draaiboek
Zorg daarbij ook voor een duidelijk draaiboek waarin alle technische benodigdheden en stappen beschreven zijn. Worden er mensen via Zoom in de uitzending gehaald? Worden er, halverwege het programma, deelnemers aan tafel gewisseld? Wanneer moet welk filmpje afgespeeld worden? Allemaal zaken die effect hebben op de regie en techniek. Die wil je graag vooraf duidelijk vastgelegd hebben.
Technische doorloop
Voorafgaand aan de uitzending is het handig om een zogenaamde technische doorloop te doen. Alle betrokkenen weten dan wat wanneer gebeurt. Met name voor de regie en de cameramensen is dit een fijne voorbereiding. Maar ook de deelnemers kunnen zich hierdoor tijdens de uitzending beter op de inhoud concentreren.
Dijk van een programma
De kijker
Neem de kijker als uitgangspunt. Ook als er publiek aanwezig is op de locatie, is de kijker thuis jouw belangrijkste doelgroep. Aangezien die op een scherm zit te kijken i.p.v. live 360 graden alles kan meebeleven, is de kans groter dat de aandacht verslapt. Denk dus als een TV-maker en zorg voor voldoende afwisseling en korte items. Voorkom lange eenrichting presentaties, waarbij kijkers kunnen gaan afhaken.
Duidelijk thema
Een inhoudelijk sterk programma met duidelijk afgekaderd thema’s houden jouw kijkers bij de les.Overweeg daarbij een mix te maken tussen verschillende formats, zoals: een tafelgesprek, korte powerpoint-presentaties aan een side desk, interactieve momenten met de kijkers d.m.v. bijvoorbeeld Mentimeter. Je behoudt de aandacht ook door af te wisselen tussen serieuze en luchtige onderwerpen.Kortom, afwisseling is het toverwoord. Werk bij voorkeur met een professionele regisseur, die ook met je mee kan denken over de inhoud van jouw programma. En vergeet niet om er ook voor de deelnemers een feestje van te maken met bijv. een lunch, diner of goodiebag. Een fijne sfeer is het belangrijkste ingrediënt van een goed programma.
Instarts
Om je uitzending helemaal af te maken, gebruik je natuurlijk diverse instartvideo’s zoals een leader (een sfeervol introductiefilmpje van ± 20 à 30 seconden om het thema of jouw merk neer te zetten. Bumpertjes om de verschillende programmaonderdelen aan elkaar te mixen. Mooi vormgegeven titels om alle gasten visueel, met naam en functie te introduceren. En een aantal visuals, om bijvoorbeeld jouw uitzending op Youtube aan en af te kondigen. Bij voorkeur laat je een dergelijk visueel pakket door een ervaren motion graphic designer ontwerpen. Bij Say Yeah vertellen we je hier graag meer over.
Overtuigende presentator
Presenteren
Presenteren is een vak. Kan een van jouw collega’s een programma presenteren? Ja, in sommige gevallen is dat best een prima plan. Zeker als je een professioneel publiek wilt aanspreken is het handig dat de presentator niet in Jip & Janneke taal het programma leidt. Anderzijds zijn er veel professionele presentatoren actief, die wellicht ook in jouw onderwerp goed ingevoerd zijn. Daarbij zorgt een goede presentator dat alle deelnemers beter uit de verf komen en dat de juiste energie in het programma zit.Stem daarbij wel vooraf goed af wat de gewenste tone-of-voice is. Lekker scherp door blijven vragen over lastige onderwerpen of mild en gezellig de goede sfeer behouden.
Voorbereiden vragen
Het is aan te bevelen om jouw presentator vanaf het begin te betrekken bij jouw draaiboek en de inhoud van het programma. Bereid de vragen en antwoorden daarbij in detail voor. Dat is handig om de duur van het programma goed te kunnen bepalen en zorgt voor vlotte gesprekken. Oefen ook samen de vragen en antwoorden in de setting zoals je ook tijdens het programma met elkaar aan tafel zit. dit kan prima in je eigen kantoor en helpt om de inhoud verder aan te scherpen. Tot slot wil je tijdens de uitzending wel voldoende spontaniteit behouden. Oplezen van een autocue of letterlijk je script volgen is dus niet de bedoeling.
Topkwaliteit beeld & geluid
Ervaren crew
Een ervaren crew is onmisbaar bij een goede uitzending. Mensen met oog voor detail en een ijzeren discipline, die net als jij voor topkwaliteit gaan. Bij een gemiddelde uitzending lopen zo’n 4 à 6 mensen technische crew rond. De opbouw gebeurt daarbij vaak de dag van tevoren. Soms is een regiewagen een uitkomst wanneer de locatie geen ruimte biedt voor een aparte regieruimte of als er minder tijd is om alles op te bouwen.
Goed geluid
Het begint bij goed geluid. Uiteraard horen daar goeie spullen bij. Bezuinig dus niet op de techniek! Zorg voor professionele camera’s op statieven, topkwaliteit microfoons en mengtafels, voldoende licht, soms zelfs met een trus. Trus is dat hekwerk in de lucht waar alle lampen aanhangen. Zorg voor voldoende cameraposities. Hiermee kun je het beeld optimaal overbrengen. Bewegende camera’s zijn normaalgesproken niet nodig tenzij er live iets gedemonstreerd wordt, waarbij de cameraposities niet vooraf vaststaan. Het schakelen tussen de verschillende camera’s moet vooral functioneel gebeuren, niet te vaak dus. Zorg wel voor mooi shots. Wissel af tussen het totale beeld, close-ups, Two-shots waarbij twee personen naast elkaar gefilmd worden en side shots waarbij iemand en profil in beeld komt. Dit helpt je kijker om de aandacht erbij te houden en zorgt voor een mooi visueel spektakel.
Interactie
Als er tijdens het programma geen interactie is met de kijkers, overweeg dan om de uitzending van tevoren op te nemen. Je kunt dan eventuele foutjes en versprekingen laten verwijderen of zelfs bepaalde stukken opnieuw opnemen.
Goede communicatie
Aankondiging
Een geslaagd programma begint al voor de uitzending. Zorg dat jouw kijkers vooraf weten wat ze gaan zien en zorg dat ze enthousiast uitkijken naar jouw stream. Ook hierbij geldt de gouden communicatieregel: zoveel mogelijk relevante contactmomenten zorgen voor meer conversie. Probeer dus niet je hele aankondiging in één lange mail te proppen maar knip hem op in meerdere teasers. Vertel iets over een van de gasten of maak een kort teaser filmpje waarmee je het programma aankondigt.
Timetable
Maak een mooie timetable met de verschillende onderwerpen die aan bod komen. kondig vooraf aan dat er live vragen gesteld kunnen worden en stel alvast wat achtergrond informatie beschikbaar via een website met downloads of links. Het is sowieso een goed idee om een webpagina op te zetten met het volledige programma, alle gasten, de interactiemogelijkheden en relevante bestanden.
Achteraf terug kijken
Tot slot kun je jouw programma na de uitzending mooi online laten staan voor iedereen die het niet live kon bijwonen en later terug wil kijken. In de praktijk zien we vaak dat meer dan de helft van de kijkers achteraf heeft gekeken.
Meer Informatie